norma Euro de poluare în care mașina se încadrează, eventuale incidente sau accidente auto în care vehiculul a fost implicat sau numărul de kilometri efectuați la bordul mașinii. Te întrebi dacă toate aceste informații disponibile online sunt valide și valabile? Ei bine, multe dintre ele provin din baze de date ale autorităților cu competență în circulația rutieră din alte țări, altele din baze de date internaționale.
Ce este seria de șasiu?
Înainte de a face vreo verificare auto după seria șasiului, ar fi bine să știm ce este această serie și cum o putem afla.
Seria de șasiu este numărul de identificare prin care este cunoscut orice vehicul rutier, ea fiind unică pentru un vehicul; altfel spus, conform prevederilor normative de la nivel mondial, nu pot exista două vehicule care să aibă aceeași serie de șasiu. Acest număr unic identifică nu doar autoturismele, ci și motocicletele, mopedele, autobuzele, tractoarele, camioanele, remorcile etc., adică vehiculele care pot circula pe drumurile publice. Seria de șasiu este alcătuită din 17 caractere, atât cifre, cât și litere; este bine de știut că pentru a se elimina eventuale confuzii, seria de șasiu nu conține literele O, Q și I, ușor de confundat cu cifrele 0 și 1.
Acest număr de identificare se găsește în cartea de identitate a mașinii și pe vehicul, în diferite locuri vizibile: pe parbriz, pe plăcuța de sub capotă, lângă amortizorul de pe partea dreaptă față, pe interiorul aripii din față, pe interiorul tocului de la ușa șoferului, pe motor etc. Spațiile de amplasare sunt diferite, în funcție de producător.
Ce înseamnă caracterele care alcătuiesc seria de șasiu?
O primă etapă în verificarea auto după serie șasiu ține de descifrarea semnificației caracterelor care alcătuiesc acest număr de identificare. Iată ce înseamnă toate cele 17 caractere:
- Primele trei caractere reprezintă țara în care vehiculul a fost produs și codul constructorului auto de care a fost fabricat. De exemplu, dacă primul caracter este 1, atunci trebuie să știți că 1 și 4 sunt simboluri ale Statelor Unite ale Americii, deci vehiculul a fost produs în SUA; litera U este simbolul României, S - al Marii Britanii, iar W – al Germaniei. Constructorul auto Audi folosește simbolul A, iar BMW – simbolul B.
- Următoarele șase caractere ne dau detalii despre vehicul: tipul de caroserie, dotările pe care le are de la airbaguri la sisteme de siguranță etc. Este important să știți că în acest caz producătorii folosesc sisteme diferite de codare, așa că modul de decodare a informațiilor pentru un Mercedes-Benz nu este neapărat valabil și pentru un Ford.
- Următoarele opt caractere identifică autovehiculul dumneavoastră, nu doar clasa din care face parte. Aceste cifre sunt esențiale în a afla istoricul mașinii.
Această organizare judicioasă a informațiilor în seria șasiu ne dă posibilitatea să aflăm cam tot ce este de aflat, la prima mână, despre mașina noastră sau mașina pe care vrem să o achiziționăm. Dacă vehiculul este unul rulat, verificarea șasiului devine o etapă esențială în procesul de achiziție. Cum se face verificarea numărului șasiu? Verificarea după seria de șasiu se face foarte comod, de acasă, din fața computerului, accesând baze de date ale autorităților din domeniu și introducând seria de șasiu în formularul online.
Verificarea istoricului auto după seria de șasiu
La nivelul României, cunoașterea istoricului auto se poate face pe pagina oficială de internet a Autorității de Supraveghere Financiară. Aici există o bază națională de date, denumită CEDAM, de unde pot fi obținute informații privind eventuale accidente și prejudicii, produse după anul 2008, pentru care au fost plătite daune prin intermediul poliței RCA, adică a asigurării de răspundere civilă auto. Pentru aceste informații este suficient să accesați linkul și să completați datele cerute de formularul online, inclusiv seria de șasiu.
Dacă acest website oferă informații doar despre istoricul de pe teritoriul României al mașinii dumneavoastră, să știți că nu este imposibil să aflați detalii despre trecutul vehiculului în alte țări. În acest sens sunt extrem de utile bazele de date internaționale. O căutare pe motorul Google după termenii cheie „vehicle history” vă direcționează către minim zece website-uri specializate în oferirea de date despre istoricul vehiculelor din diferite țări.
Dacă vă faceți griji pentru portofelul dumneavoastră, avem și o veste bună: multe website-uri sunt gratuite, așa că verificarea nu vă costă nimic. Se pot afla informații privind numărul de kilometri sau dacă mașina a fost raportată ca furată. În consecință, nu aveți de ce să plătiți comisioane suplimentare pentru diferiți agenți din România care se oferă să facă exact aceleași căutari, dar contracost.
Verificarea normei euro după serie șasiu
Indiferent dacă a fost numită taxa de mediu, timbrul de mediu sau taxa de primă înmatriculare, în România a existat de mulți ani o formă de plată pentru introducerea de mașini rulate, importate din alte țări. În acest cadru, dorința de a ști care este norma de poluare în care se încadrează un vehicul, a devenit o necesitate stringentă.
Avem mai multe posibilități de verificare, de la apelarea la serviciile Registrului Auto Român la decodarea corectă a seriei de șasiu. Verificarea Euro după seria șasiului e una destul de complexă și trebuie să cunoașteți foarte bine regulile de citire a seriei de șasiu. Din această serie, preluați datele referitoare la tipul motorului și anul în care vehiculul a fost construit. Cumulați datele cu informațiile oficiale regăsite pe website-ul Registrului Auto Român ca să vedeți în ce normă de poluare se încadrează vehiculul.
În final, trebuie să mai facem o precizare: deși verificarea seriei de șasiu este de o importanță icontestabilă, ea este doar o etapă în verificarea complexă a unui autovehicul rulat, căci modul în care vehiculul funcționează mai are multe necunoscute. O verificare tehnică este complementară verificării auto după serie șasiu.