Informații utile legate de turația motorului pe benzină
Trebuie menționat încă de la început că există o diferență foarte mare între motoarele diesel și cele pe benzină atunci când vine vorba de turația motorului. Asta se datorează principiilor diferite de funcționare, fapt care permite motoarelor pe benzină să funcționeze la turații mult mai mari față de cele diesel. Însă nu există o regulă fixă și nimeni nu poate spune cu exactitate la ce turație se schimbă viteza la benzină, pentru că acest aspect depinde foarte mult de necesitățile imediate ale șoferului. În condiții normale se recomandă schimbarea vitezei la o turație de 2500 rpm, însă în cazul unei depășiri sau dacă vreți să conduceți ceva mai agresiv, atunci se poate depăși cu ușurință 4000 rpm. Există și situații precum drumurile cu serpentine numeroase, în care se poate schimba la 500 sau 700 rpm. Cu cât turația este mai mare, cu atât se consumă mai mult combustibil.
Care este rolul senzorului de turație
Având în vedere importanța deosebită a turației în funcționarea corespunzătoare a motorului, rolul senzorului de turație este unul esențial. Pe lângă faptul că măsoară cu precizie viteza de rotație a arborelui cotit, funcționarea corectă a accestui senzor este vitală pentru motorul mașinii. Din fericire, mașinile mai noi au măsuri de protecție suplimentare în cazul în care el nu mai funcționează cum trebuie. Tot prin intermediul senzorului de turație se pot identifica arderile incomplete sau inexistente ale cilindrilor. Fără această măsură, motorul ar putea să se gripeze și să se uzeze într-un ritm alarmant. Având toate aceste informații poate îți va fi mai ușor să înțelegi de ce nu e bine să suprasoliciți un motor pe benzină care nu a fost proiectat pentru turații foarte mari. Chiar dacă uneori tentația e mare, cel mai bine e să respecți totuși regulile de circulație și limitele legale de viteză.
Turația la motoarele diesel
Dieselul este, în primul rând, un motor cu turație mică și cuplu mare. În plus, spre deosebire de motoarele pe benzină, cantitatea de aer aspirat în vederea arderii nu este controlată, ceea ce ar putea provoca fenomenul de supraturare. De aceea, regulatorul de turație este o componentă vitală pentru aceste motoare. La modul general vorbind, folosirea unei turații sub valoarea de 1600 rpm poate cauza daune serioase acestui tip de motor, drept pentru care e recomandată încadrarea într-o valoare mai mare de această limită. Însă chiar dacă turația mai rapidă mărește puterea motorului diesel, nu se recomandă depășirea a 2500 – 3000 rpm pentru că duce la creșterea consumului, precum și a gradului de uzură a motorului, aspect care-i poate scurta serios din durata de viață. Iată de ce nu se turează motorul diesel dincolo de aceste valori decât în cazuri de extremă urgență. La ce turație intră turbina? Depinde, de la 3000 rpm în sus.
Turația motorului pe benzină – scurtă recapitulare
Chiar dacă informațiile prezentate până acum sunt destul de precise, cel mai bine ar fi să studiezi documentația tehnică a mașinii tale pentru a afla exact care sunt limitele de funcționare recomandate. Iar dacă nu vrei să-ți bați capul prea tare cu termeni complicați, poți face o simplă căutare pe diverse forumuri unde vei găsi discuții detaliate și feedback de la alți posesori ai modelului pe care îl stăpânești. Nu uita că:
- turația recomandată pentru schimbarea vitezei în condiții normale la un motor diesel este de 2500 rpm
- această valoare poate varia în funcție de necesități
- motoarele diesel nu ar trebui ținute prea mult sub 1600 rpm
Concluzii
Cu toate că există situații în care îți poți face de cap la volan, ar trebui să nu uiți că turația motorului pe benzină are un impact major asupra duratei de funcționare a acestuia. Totodată, ar fi bine să treci din când în când pe la câte un service pentru verificarea senzorului de turație, ca să nu te trezești cu probleme când ți-e lumea mai dragă. Noi îți urăm drumuri bune și viață lungă pentru motorul mașinii tale.