Ce se întâmplă dacă se rupe cureaua de distribuție
Sistemul de distribuție al mașinii are rolul de a controla procesele de admisie și evacuare din timpul arderii. El este un fel de cronometru care sincronizează pistoanele si supapele, așa că apariția unei defecțiuni poate avea efecte dezastruoase asupra motorului. Cele mai populare tipuri de astfel de sisteme disponibile pe piață sunt cele cu lanț și cele pe curea. Dacă ești posesorul unei distribuții pe lanț, ar trebui să știi că șansele ca lanțul să se rupă sunt mult mai mici decât în cazul unei curele de distribuție. Cea din urmă, fiind confecționată din cauciuc, este mult mai supusă riscurilor de deteriorare cauzate de uzură sau de temperaturile ridicate de sub capotă. În cazul în care cureaua de distribuție se rupe, supapele se pot îndoi, iar pistoanele pot exploda, producând astfel daune majore motorului. Ba chiar există anumite situații în care acesta trebuie înlocuit în totalitate din această cauză.
Simptome pentru cureaua de distribuție defectă
Acum că ai aflat ce se întâmplă când se rupe cureaua de distribuție, e important de știut cum se ajunge în această situație și ce măsuri de precauție se pot lua. În primul rând, ar fi bine să consulți puțin documentația tehnică a mașinii pentru a afla care sunt recomandările producătorului în legătură cu intervalul de timp la care se schimbă o curea de distribuție. După aceea, e bine ca oricând ai ceva timp liber la dispoziție, să arunci o privire sub capotă pentru a inspecta elementele cele mai importante. În felul acesta, vei putea observa cu ușurință orice început de degradare a curelei și vei avea timp să iei măsurile potrivite, evitând astfel costuri exorbitante pentru repararea sau înlocuirea completă a motorului. Totodată, oricând auzi zgomote ciudate care vin de la motor, cureaua de distribuție ar trebui să fie printre primele pe listă în momentul verificării.
Alte informații utile
Chiar dacă o curea de cauciuc este mult mai puțin rezistentă față de un lanț, sistemul de distribuție prin curea are, totuși, avantajele sale. Cel mai important dintre acestea ține de prețul de achiziție al mașinii, care este mult mai mic la cele cu distribuție prin curea. Asta ca să nu mai vorbim de zgomotul mult mai redus, datorită faptului că nu mai există lanțul de metal aflat în proces continuu de frecare. Un aspect decisiv legat de nivelul pagubelor pe care o curea de distribuție defectă le poate cauza ține de o anumită caracteristică a motorului, anume dacă are sau nu interferență. Astfel, motoarele mai vechi fără interferență sunt supuse unui risc relativ mic de daune serioase, întrucât mișcările supapelor se pot realiza independent față de cele ale pistoanelor. Situația stă exact invers la motoarele cu interferență, unde riscul de explozie al pistoanelor este foarte ridicat.
Scurtă recapitulare
Cureaua de distribuție este o componentă esențială pentru buna funcționare a oricărui tip de motor. În ciuda prețului foarte mic în comparație cu celelalte opțiuni de pe piață, folosirea acesteia presupune și o serie de riscuri pe care le reamintim în continuare:
- degradarea sau ruperea curelei de distribuție este mult mai probabilă
- daunele cauzate de ruperea curelei pot fi extrem de costisitoare, mai ales pentru mașinile cu interferență
- pot apărea probleme înainte de expirarea perioadei de folosire
Concluzii
Oricât de frumoasă și palpitantă ar fi viața de șofer, ea implică tot timpul și o serie de riscuri pe care ni le asumăm de fiecare dată când ne urcăm la volan. Dacă asupra unora avem control aproape total, cele de natură tehnică nu țin în totalitate de acțiunile noastre. Cu toate acestea, problemele cauzate de cureaua de distribuție pot fi evitate prin luarea unor elementare măsuri de precauție și prin creșterea frecvenței vizitelor la mecanic, asta deoarece prevenția este una dintre cele mai eficiente și utile activități pe care le puteți face.