Care motor este mai bun – diesel sau benzină?
Până nu demult, șoferii de pe întreg mapamondul se împărțeau în două mari categorii, în funcție de preferințele legate de motor: iubitorii de diesel și cei ai motoarelor pe benzină. Chiar dacă între timp și-a făcut apariția o nouă categorie, anume posesorii de mașini electrice, în cele ce urmează vom încerca să oferim un răspuns cât se poate concludent vizavi de lupta dintre diesel și benzină. Vom încerca pentru că un răspuns definitv e imposibil de oferit. Fiecare șofer are nevoi specifice în funcție de nevoile zilnice, stilul de condus sau bugetul de care dispune. Astfel, dacă pentru tine răspunsul e benzină, pentru altcineva cel mai bun motor benzină nu se ridică la nivelul unui motor diesel. Fiecare dintre acestea două prezintă o serie de avantaje și dezavantaje specifice, așa că le vom lua pe fiecare în parte și vom încerca să scoatem în evidență aspecctele cele mai relevante.
Cel mai bun motor diesel
Diferența principală dintre cele două motoare provine în mod evident de la combustibil. Motorina arde mult mai greu, motiv pentru care are nevoie de o cantitate mult mai mare de oxigen pentru a putea arde. Acesta este motivul pentru care rata de compresie a acestor motoare este atât de ridicată. Până la introducerea injectoarelor common rail, motoarele pe benzină erau preferate de marea majoritate pentru că făceau mai puțin zgomot și emisiile de noxe erau mai scăzute. Însă în ultimii 20 de ani producătorii auto au depășit aceste impedimente. Ținând cont de faptul că rata consumului este mult mai eficientă pentru motoarele pe motorină, la nivel global balanța începe să se încline spre acestea. Ca o mică curiozitate, cel mai bun motor pe motorină din lume poartă numele RTA96C-14 și este produs de către finlandezii de la Wärtsilä. Acesta dezvoltă aproape 108.000 cai putere și cântărește peste 2800 de tone.
Cel mai bun motor benzină
După cum aminteam mai devreme, o bună parte din istoria auto a stat sub dominația motoarelor pe benzină, cel puțin în ceea ce privește automobilele produse în masă. Evident că există și motive întemeiate pentru asta, deoarece acestea aveau o ardere mai curată față de cele pe motorină, erau mai silențioase, iar în privința cheltuielilor de întreținere stăteau mult mai bine. Însă în zilele noastre, aceste diferențe s-au subțiat, ajungându-se în situația în care motoarele diesel par să fie mai bune per ansamblu. Acum, motoarele pe benzină consumă mai mult și au nivel de emisii de noxe mai mare decât cele pe motorină. Aceeași companie finlandeză, Wärtsilä, a produs și cel mai bun motor pe benzină din lume. Este cunoscut sub denumirea 18V50SG și are niște trăsături uluitoare: dispune de 18 cilindri cu diametrul de 50 cm, cântărește 396 de tone și dezvoltă peste 25.000 cai putere.
Cel mai bun motor diesel – scurt rezumat
Chiar dacă spațiul nu ne permite să intrăm în mai multe detalii, noi sperăm că ți-ai făcut o idee legată de stadiul în care a ajuns această dilemă automobilistică. Înșirăm în continuare principalele avantaje ale ambelor tipuri:
- motoarele diesel au ajuns foarte competitive și au un consum mai redus datorită cuplului la turații mici
- motoarele pe benzină consumă mai mult combustibil datorită cuplului la turații mari, dar sunt mai ieftin de achiziționat și întreținut
Concluzii
Chiar dacă în mod subtil tindem să credem că cel mai bun motor e diesel, în cele din urmă toată lumea așteaptă explozia pieței mașinilor electrice. Dacă le includem și pe ele în ecuație, s-ar putea să ocupe prima poziție în clasament din motive lesne de înțeles: pământul are nevoie de schimbări importante pentru a putea face față schimbărilor climatice din ce în ce mai accentuate. Datorită faptului că energia electrică e o resursă regenerabilă, motorul electric reprezintă cea mai bună alegere, mai ales când vine vorba despre lumea în care vor trăi generațiile viitoare.