Cum funcționează o bujie incandescentă
Spre deosebire de motoarele pe benzină, procesul de ardere într-un motor diesel are loc în condiții de presiune și temperatură foarte ridicate, date fiind proprietățile motorinei. În acest context, pentru aprinderea motorului nu mai e necesară o simplă scânteie, ci e nevoie de un proces eficient de preîncălzire a aerului. Dacă de presiune se ocupă injectorul, temperatura este asigurată de un releu bujii incandescente, care primește semnale de la computerul de bord. Fiecare cilindru are propria bujie care se activează imediat ce cheia a fost introdusă în contact. De aceea, mașinile diesel au nevoie de un timp suplimentar față de cele pe benzină, necesar pentru a încălzi bujiile incandescente și implicit amestecul de aer și combustibil. După această etapă, bujiile rămân active o anumită perioadă de timp pentru a diminua emisiile și a reduce zgomotul produs de motor în fazele incipiente.
Măsuri de întreținere pentru bujii incandescente
Deși sunt elemente consumabile, bujiile incandescente au o durată de viață destul de lungă, în anumite cazuri putând să depășească suta de mii de kilometri. Cu toate acestea, nu e recomandat să vă bazați pe aproximări, ci e bine să verificați regulat motorul pentru a preîntâmpina eventualele neplăceri. Accesul la ele este destul de ușor, astfel că dacă dispuneți de sculele necesare și de puțin timp liber, veți putea realiza și singuri aceste verificări. Dacă vreți să le scoateți din filet aveți neapărată nevoie de o cheie dinamometrică și de un ulei de bună calitate. Filetul trebuie, de asemenea, curățat în profunzime de toate resturile de carbon, pentru că în caz contrar ați putea scădea drastic durata de viață a bujiilor. Bineînțeles că dacă nu aveți chef să vă murdăriți puteți merge până la atelierul auto preferat, unde veți putea beneficia de expertiza unui mecanic bine pregătit.
De ce scoate fum alb motorul diesel
În timpul sezonului rece, există mai mereu pe stradă câte o mașină diesel care scoate fum alb pe eșapament. Ei bine, fenomenul de fum alb la diesel este destul de comun și se petrece în mod special la temperaturi foarte scăzute, până ca motorul să se încălzească pe deplin. Asta se întâmplă fie pentru că bujiile au început să-și piardă din eficiență, fie pentru că ele nu fac față în totalitate temperaturilor foarte scăzute. Astfel, după ardere rămân particule de motorină nearsă care în contact cu frigul dau fumului o culoare specifică. Dacă mașina ta scoate acest fum încontinuu, ar fi bine să faci o verificare de urgență a bujiilor incandescente sau să treci pe la mecanic pentru o scurtă revizie, mai ales dacă nu ai martori pe bord pentru aceaste componente. Însă dacă vezi fum alb la rece din diesel pentru câteva minute, n-are rost să intri în panică.
Alte informații utile despre bujii incandescente
O bujie incandescentă poate ajunge la o temperatură de mai bine de 800°C în mai puțin de zece secunde, dar modelele mai noi ajung chiar și sub patru secunde. În cazul în care descoperi că o bujie s-a defectat, nu o înlocui doar pe aceasta. Datorită faptului că au o durată de viață limitată și că efectele deteriorării lor nu sunt întotdeauna vizibile din prima, ar trebui să iei în considerare schimbarea întregului set. Schimbarea individuală e recomandată doar pentru seturile care nu depășesc 10.000 de kilometri.
Concluzii
Așa cum prea bine ai putut observa, bujiile incandescente sunt elemente de bază pentru motoarele diesel, așa că e bine să fii prevăzător și să le verifici cu regularitate mai ales pe timp de iarnă. Deși această operațiune presupune fie timp petrecut în garaj fie o sumă destul de mică pentru un mecanic, beneficiile pe termen lung merită pe deplin investiția. O dâră de fum alb diesel la rece n-ar trebui să te sperie, însă dacă vrei să fii prevăzător ar trebui să ai una suplimentară de rezervă, împreună cu o cheie dinamometrică. Nu se știe niciodată când ai putea avea nevoie de ele.