Uleiul pentru mașină este componenta de bază pentru funcționarea optimă a autovehiculului; este special conceput pentru a diminua efectele forței de frecare între piesele metalice care compun motorul, și are rolul de a curăța motorul pe interior, de a contribui la răcirea lui și de a-l proteja împotriva ruginii.
Care sunt diferențele între uleiurile pentru mașină?
În prezent, sunt folosite trei categorii de ulei auto: uleiul mineral, uleiul semi-sintetic și cel full sintetic. ## Uleiul mineral reprezintă lubrifiantul tradițional, fabricat din petrol hidrocarbonat, produs din țiței, la care se adaugă diferiți aditivi. Similar, ## uleiurile semi-sintetice și cele ## full sintetice au la bază același produs – țițeiul, dar procedeele prin care sunt obținute, sunt complexe și duc la o puritate mai mare și la o calitate superioară față de cea a lubrifianților minerali. Uleiurile semi-sintetice au în compoziție un procent maxim de 30% de ulei sintetic, restul fiind ulei mineral. Dacă vă întrebați „Care este cel mai bun ulei auto?”, răspunsul nu este atât de simplu de găsit, căci alegerea uleiului sau realizarea unui posibil top al celor mai bune uleiuri de motor depinde de vârsta vehiculului pe care îl dețineți, de tipul de autovehicul și de motorul acestuia, de anotimpul în care putem să utilizăm un anumit tip de ulei etc.
Avantajele oferite de uleiurile auto sintetice
Rafinarea avansată a uleiurilor full sintetice le conferă mai multe calități pe care uleiurile tradiționale nu reușesc să le îndeplinească. Primele menționate sunt gradul ridicat de puritate și capacitatea de a lubrifia piesele interne greu accesibile din motor, datorită procentului ridicat de fluide extrem de performante conținute. Fluidizarea lubrifiantului sporește gradul de ## protecție a motorului și a componentelor sale; astfel, în vreme ce uleiurile tradiționale au nevoie de timp pentru a asigura circulația optimă după pornirea motorului, compoziția uleiurilor sintetice le conferă proprietatea de a circula instantaneu, astfel încât piesele motorului sunt foarte bine protejate odată ce motorul a fost pornit. La acestea trebuie adăugată capacitatea uleiurilor sintetice de a asigura funcționalitatea optimă a motorului în condiții extreme de temperatură, prin pompare intensă pe timp de iarnă și stabilizare pe timp de vară. Prin asigurarea optimă a condițiilor de funcționare a motorului, se realizează și economia de carburant.
La fel de importantă este proprietatea uleiurilor auto sintetice de a contribui la emisii mai scăzute de noxe, grație gradului de puritate ridicat. Pe scurt, uleiurile sintetice sunt cele care asigură:
- o protecție în grad ridicat a motorului,
- o degradare mai mică și mai lentă în timp a lubrifiantului,
- creșterea capacității de răspuns a motorului pe timp rece,
- rezistență la temperaturile ridicate din sezonul verii,
- păstrarea motorului curat,
- funcționarea eficientă a propulsorului
- rezistență mai mare la îngroșarea uleiului,
- economia de lubrifiant la viteză mare,
- economia de combustibil,
- prevenirea uzurii motorului,
- prevenirea vâscozității lui,
- reducerea incidenței ruginii.
Alegeți corect cele mai bune uleiuri auto
Etichetele uleiurilor conțin cifre și litere, simboluri ale standardelor internaționale. Cunoașterea semnificațiilor acestora ne ajută să alegem uleiul potrivit pentru vehiculul nostru. În primul rând ar trebui să știm că, în funcție de vâscozitate, uleiurile se diferențiază în:
a) monograd - care satisfac o singură clasă de vâscozitate, fiind potrivite pentru zonele în care clima este constant rece sau constant caldă, b) multigrad - care întrunesc condițiile necesare pentru diferite clase de vâscozitate, fiind ușor de utilizat în orice anotimp. În țările europene, datorită diferențelor mari de temperatură între sezonul cald și cel rece, se folosesc uleiurile multigrad.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile a impus un alt standard în etichetarea uleiurilor auto, acesta fiind bazat pe tipul motorului. Astfel, citirea altor trei simbluri se face astfel:
- Ax/Bx – uleiul este destinat propulsoarelor diesel sau pe benzină,
- Cx – uleiul este potrivit motoarelor diesel sau pe benzină care beneficiază de echipamente de tratare a gazelor de eșapare,
- Ex – lubrifiantul este destinat vehiculelor comerciale.Aceeași Asociație a Constructorilor Europeni de Automobile a implementat un al doilea standard prin care sunt descrise caracteristicile uleiurilor auto, în funcție de tipul de motor utilizat și de modul în care este rulat automobilul. Semnificațiile simbolurilor sunt următoarele:
- A1/B1 – uleiul prezintă calități standard, are vâscozitate redusă pe timp de vară,
- A3/B3 – ulei de tip standard, preferat pentru propulsoare ce funcționează în condiții extreme,
- A3/B4 – ulei de tip standard destinat motoarelor diesel cu injecție directă,
- A5/B5 – ulei similar celui A1/B1, dar special pentru propulsoarele de performanță,
- C1, C2, C3, C4 – ulei destinat pentru propulsoare cu filtru de particule.
- Fiind testate de producători auto, uleiurile sunt certificate de aceștia în funcție de răspunsul înregistrat de autovehicule; astfel, denumirile brandurilor auto de pe eticheta uleiului, trebuie interpretate ca o recomandare de a se folosi acel tip de ulei pentru marca specificată.