otuși, odată cu creșterea forței de cumpărare a mașinilor, acestea ajungând să fie deținute și de persoane cu venituri medii, producătorii au observat că acestea sunt foarte predispuse spre a fi distruse, costul producerii sau înlocuirii lor determinându-i să se orienteze spre alte materiale, cel mai frecvent fiind plasticul. Odată cu înlocuirea sticlei cu plastic, au apărut problemele! Pe lângă avantajele evidente, cum ar fi durabilitatea crescută, reducerea drastică a prețurilor de producere sau chiar o creștere a ușurinței montării lor, s-a observat și că toate aceste beneficii vin cu un mare, mare dezavantaj. Acest dezavantaj este reprezentat de ”încețoșarea” farurilor.
Oxidarea policarbonatului suprafeței farurilor
Toți șoferii aspiră să păstreze starea mașinii lor într-o stare cât mai bună, cât mai apropiată de a unei mașini noi. Acest lucru, deși imposibil, poate fi păstrat aproape în permanență prin intermediul diferitelor metode de recondiționare care îți vor oferi atât aspectul estetic al unui model nou, cât și claritatea mult dorită. Prin asta, iluminarea externă va fi păstrată, un lucru extrem de important.
Ce se întâmplă cu farurile tale?
Media actuală de vârstă a autovehiculelor pe drumurile publice este de aproximativ 20 de ani. Asemeni vederii oamenilor, piesele mașinilor îmbătrânesc odată cu trecerea timpului. În ceea ce privește farurile, pierderea „vederii” este un proces similar celui întâlnit în cataractă: Lentilele de plastic care acoperă becurile devin neclare odată cu timpul, reducând cantitatea de lumină care se va proiecta pe carosabil. Mașinile care sunt în mare parte a timpului lăsate în spații și parcări deshise, expuse luminii solare și radiațiilor UV, oxidării și poluării aerului își fac manifest efectul asupra plasticului farurilor, care este cel mai susceptibil acestui proces de îmbătrânire. De asemenea, pe timp de iarnă, factorii externi care acționează asupra sticlei sunt în număr exponențial mai mare, de la zăpada și gheața care se depune pe faruri și chiar nevoia de a răzui gheața de pe ele pentru a putea circula, până la soluțiile de dezghețare, anume nisipul și sarea abrazivă care se întind pe drum pentru a preveni formarea de polei. Tot din cauza localizării lor frontale, ele sunt predispuse la lovituri de insecte pe parcursul verii și criblură. Spre deosebire de becuri, care au o speranță de viață stabilită și garanție încă de la ieșirea din fabrică, piese pentru care înlocuirea este comună, farurile sunt componente permanente care nu necesită înlocuire decât în cazurile în care sunt distruse în urma diferitelor tipuri de accidente sau în cazurile în care posesorii mașinilor consideră că trebuie înlocuite datorită vizibilității reduse în cursul nopții. Un nou set de becuri ar putea să restaureze o parte din luminozitatea pierdută prin creșterea matității plasticului, deoarece chiar și puterea becurilor scade pe măsură ce vechimea lor este mai mare. Cu toate acestea, farurile „încețoșate” care nu sunt restaurate la timp vor continua să reducă eficiența luminii emise, fiind astfel un potențial pericol atât pentru șofer, cât și pentru ceilalți participanți la trafic prin crearea condițiilor de joasă vizibilitate. În plus, în ciuda afirmațiilor diferiților producători de becuri, un bec mai scump, deși mai luminos, nu luminează în mod necesar și drumul mai bine decât becurile originale, iar durata lor de viață poate fi mai redusă.
Care este soluția acestor probleme?
Datorită cerințelor crescute de piață pentru restaurarea farurilor, au apărut multiple kit-uri de „self service”, prin care posesorii le pot curăța singuri, acasă. În cazul în care intri în categoria persoanelor care consideră că orice lucrare la mașină trebuie efectuată de către un mecanic și service autorizat, numeroase ateliere acum oferă și servicii de recondiționare a farurilor. Acest proces presupune sablare în multiple trepte cu hârtie abrazivă de granulație medie, apoi aplicarea unui strat de polish și protejarea acestuia cu un strat învelitor, impermeabil, care are menirea de a menține acest plastic curat. Prețurile diferă foarte mult în funcție de service-ul la care apelezi, iar un preț mai crescut nu oferă niciodată servicii de calitate mai bună, această procedură fiind una care nu funcționează pe principiul de totul sau nimic. În cele din urmă, asemeni persoanelor vârstnice care suferă de cataractă, la care intervenția chirurgicală va restitui o parte din vedere, restaurarea farurilor mate și neclare se va face la nivelul apropiat de cel original, fără însă ca rezultatele să fie 100% perfecte. În mod tipic, procedura durează în jur de 2-3 ore și tariful pentru un far este de aproximativ 50 lei. O altă alternativă mai puțin viabilă ar putea fi reprezentată de căutarea și folosirea pieselor din cimitirul de mașini sau de folosirea pieselor „aftermarket”, care deși se pot achiziționa la prețuri mai reduse, nu se vor atașa întotdeauna etanș, putând cauza probleme precum pătrunderea umidității în interiorul farului, corodând conexiunile electrice.
Curăță farurile acasă!
Da, ai auzit bine. Chiar și tu poți să remediezi problema fără a mai apela la serviciile scumpe ale atelierelor auto! Primul pas este de achiziționare a materialelor necesare, anume: șmirghel, cârpă microfibre, polish, izolator. Un al doilea pas constă în șmirgheluirea umedă pentru a produce o suprafață cât mai uniformă, realizabilă printr-un șmirghel dur (800) pentru farurile foarte mate și cu unul mai fin (1200) pentru cele mai puțin afectate. După realizarea lucrărilor grosiere se va apela la un șmirghel și mai fin, de granulație 2000 – 3000, pentru ca lucrarea să fie cât mai uniformă. Al treilea pas este cel de polish, pornindu-se pe același principiu: un polish mai agresiv urmat de unul de final pentru a da un luciu perfect. Ultimul pas constă în aplicarea unui izolator (sealent) pentru a proteja lucrarea în care ai depus atât efort împotriva oxidării și intemperiilor. În concluzie, farurile mașinii tale își pot recăpăta din nou strălucirea de altătadă, atât din punct de vedere estetic, cât și funcțional. Nu mai este nevoie de schimbarea propriu-zisă a farurilor, existând diverse soluții pe piață, garantate a îndepărta așa numitul efect de ”sticlă mată”. Toată această operațiune poate fi efectuată de către tine personal sau la majoritatea service-urilor auto.