face să înțelegem cum funcționează și cum să facem în așa fel încât să beneficiem la maximum de eficiența sa.
Care sunt componentele unui sistem de aer condiționat auto?
Acesta este alcătuit dintr-un radiator de răcire sau condensator, acea piesă mare care se găsește în spatele grilei din față a mașinii, dintr-un compresor și conducte, uscătorul bazinului, un alt radiator/condensator, ventilatorul condensatorului, valvă de expansiune și aerotermă, filtru de uscare al aerului, reductoare de presiune. În tot acest ansamblu se va găsi o soluție numită freon care stă la baza acestui sistem de răcire. Principiul este următorul: atât timp cât răcirea funcționează, nu te atinge de acest sistem! El este menit să funcționeze ca un sistem închis, însă datorită faptului că asupra mașinii acționează o multitudine de factori externi datorită stării proaste a carosabilului, nu este exclus ca această operațiune de verificare a instalației să fie necesară o dată pe an. Un alt motiv pentru care am putea fi nevoiți să avem de a face cu instalația de aer condiționat a mașinii este datorită aerului urât mirositor pe care îl elimină în cockpit-ul mașinii. Aerul care pătrunde prin tubulatura acestui sistem trece prin vaporizator, urmând apoi a intra în mașină. Nu este nicio surpriză că, datorită condensului care se formează în jurul acestor țevi, poate să apară un mediu de cultură propice pentru cultura diferitelor bacterii sau fungi, spori, culturi care nu doar că sunt responsabile de aerul urât mirositor, ci și de declanșarea unor alergii sau chiar îmbolnăvirea șoferului și a conducătorului, practic toate acestea fiind atât respirate, cât și îmbibate în tapițeria mașinii (mai e nevoie de alte motive pentru a te convinge de importanța curățării interiorului mașinii tale?)
Cum să întreținem filtrele aerului condiționat ?
Din expunerea anterioară a sistemului de AC, ne-am putut da seama că sarcina este una relativ dificilă. Totuși, în cazul în care mașina ta este una modernă, șansele sunt ca acest filtru să poată fi înlocuit. Datorită importanței pe care o prezintă, o variantă mai bună ar fi înlocuirea sa. În cazul acesta, totuși, schimbarea unui filtru de aer este o sarcină care poate fi făcută fie acasă, fie la un mecanic, totul cu un minim grad de dificultate.
Persistența mirosurilor neplăcute?
În cazul în care mirosurile neplăcute persistă, vei fi nevoit să achiziționezi un kit de curățare externă, un spray care va fi aplicat pe gurile de aerisire exterioară - care vor pătrunde în interiorul sistemului, a instalației, distrugând populațiile bacteriene și fungice anterior amintite. Este de preferat utilizarea unor spray-uri care conțin enzime în locul celor odorizante, care nu fac altceva decât să mascheze temporar mirosurile urâte.
Metoda aplicării spray-urilor de curățare
Cu mașina pornită, se pornește sistemul AC la maxim, asigurându-ne că sistemul de recirculare a aerului este oprit. Se folosește spray-ul pe gurile externe de aerisire, atât pe partea șoferului, cât și a pasagerului, lăsându-l să funcționeze apoi pentru minim 15 minute. Pentru o mai bună aerisire, este recomandat ca geamurile mașinii să fie deschise, substanțele folosite fiind toxice, dăunătoare sănătății tale inspirate direct. La final, mașina este ținută cu geamurile deschise în garaj peste noapte, asigurându-ne că vaporii toxici au fost eliminați. Acestea fiind spuse, sistemul de aer condiționat al mașinii tale poate fi un rezervor septic pentru variate microorganisme. Acționează acum și păstrează-ți sănătatea!