- Pagină de start
- Auto
- McLaren
- McLaren F1
Pe cât de cunoscut este acest supercar, pe atât de mic este portofoliul: este vorba de McLaren F1, produs în perioada 1993-1997 în exact 106 exemplare. Modelul este totodată un exemplu, care ne arată că un supercar nu trebuie să fie întâlnit doar pe circuitele GT1. 72 de exemplare F1 au fost licenţiate pentru uzul pe drumurile publice, doar un sfert din numărul total au fost produse exlusiv pentru circuite. Totodată, un McLaren F1 era cel mai scump autoturism pe care îl puteai întâlni atunci pe străzi. Chiar şi un Ferrari era un chilipir pe lângă F1, care, cu un preţ de 1,5 milioane mărci germane, era cea mai scumpă maşină de serie – iar pe piaţa second-hand, modelul F1 costă cam 1 milion de euro. La fel de luxoase sunt şi costurile de întreţinere: lăsând la o parte consumul de combustibil, supercarurile, cum ar fi Bugatti Veyron 16.4 sau Koenigsegg Agera R, au costuri de impozitare și de asigurare enorme. Iar aceste costuri sunt mici, comparativ cu o reparaţie majoră, care în cazul McLaren F1 costă cât o maşină nouă din clasa medie superioară. Sumele mari de bani din aceste domenii sunt un simbol al prestigiului. Deci, nu e de mirare că pe lângă CEO-ul McLaren, Ron Dennis, următoarele VIP-uri deţin un McLaren F1: George Harrison, Eric Clapton sau chiar Elon Musk, CEO-ul Tesla, producător de autoturisme electrice cu performanţe de top (Tesla Roadster). Distrugându-şi F1-ul de două ori, Rowan Atkinson pare că vrea să trăiască întocmai ca Mr. Bean. Acum, să aruncăm un ochi peste opera designer-ului Gordon Murray şi să vedem ce se ascunde sub caroseria din carbon.
Motoarele McLaren F1
Motorizarea se bazează pe un motor în 12 cilindri, furnizat de BMW M (BMW Motorsport GmbH), mai exact de divizia BMW de dezvoltare a motoarelor turbo pentru maşinile de curse F1, aflată sub conducerea lui Paul Rosche. Motorul de 6,1 litri, cu patru valve per cilindru şi arbore cu came variabil, este disponibil în mai multe trepte de performanţă: de la 461 kW (627 CP) la 500 kW (680 CP). Motorul însuşi cântăreşte circa 266 kg. McLaren F1 „normal” (deci nu LM, GT sau GTR) accelerează de la 0 la 100 km/h în 3,4 secunde, în 6,3 secunde atinge 160 km/h, în 9,4 secunde atinge 200 km/h, iar în 23 secunde atinge 300 km/h – tot atât timp cât îi ia unei persoane să se urce în maşină, să îşi pună centura de siguranţă şi sa pornească motorul. Cu plecare de pe loc, modelul parcurge un kilometru în 19,6 secunde şi are deja o viteză de 285 km/h. Astfel de performanţe au însă un impact sever în materie de consum: F1 consumă în medie 47 litri per 100 km.
Tehnologia McLaren F1
F1 are o caroserie Monocoque din carbon (CFK), fiind vorba despre o caroserie foarte rigidă şi foarte uşoară. Datorită componentelor motor din aluminiu şi magneziu, F1 are o greutate de 1.100 kg. Modelul este şi primul autoturism de serie care are o caroserie din carbon. Pe lângă asta, aspectele aerodinamice au jucat un rol imens la dezvoltarea design-ului – McLaren F1 are un coeficient aerodinamic de doar 0,32. Comparativ: din 2013 încoace, Mercedes-Benz CLA este cel mai aerodinamic model de serie din lume, cu un coeficient de 0,22. Transmisia montată transversal are şase trepte şi ambreiaj cu 3 discuri, acestea fiind alcătuite tot din fibre de carbon. Particularitate F1 este varianta cu trei locuri: şoferul stă în mijloc, cu scopul de a îmbunătăți vizibilitatea, sentimentul de conducere, și astfel, felul în care manevrează modelul. Iar puţin mai în spate, în stânga şi în dreapta scaunului şoferului, sunt două locuri pentru pasageri.